Good grief. I tävlingen "Begåvat inlägg följt av ett synnerligen korkat svar" har vi här en värdig vinnare.
Ovanstående är så illa skrivet att jag inte förstår speciellt mycket av vad lovecard menar. Nu är jag inte så ledsen för det, jag tror inte att jag missar något.Ursprungligen postat av lovecard
Dock är det hög tid att ta kål på den här "all kryptering går att knäcka"-myten.
För det första; ända sedan romarna började använda Ceasar-skiffer, så har man känt till en krypteringsmetod som är 100% oknäckbar; nämligen den så kallade "One Time Pad". I den har man en nyckel som är lika lång som meddelandet och fullkomligt slumpmässig. Enkelt och oknäckbart. Dessvärre i princip oanvändbart utom i väldigt speciella situationer. Icke desto mindre; alla krypton går INTE att knäcka!
För det andra, RSA & DES (som är vanliga krypteringsalgoritmer) går att knäcka. Men det är i princip inte intressant; det intressanta är hur lång TID det tar att knäcka en nyckel (man knäcker inte krypton, man knäcker nycklar). Principen inom all kryptering är att välja en "styrka" (antal bitar) på sin RSA-algoritm som gör att man är säker på att ingen hinner knäcka nyckeln innan nyckeln är kasserad och oanvändbar.
Men hursomhelst; upp med hakan. Målet är inte att knäcka nycklar, kort eller system. Målet är att titta på TV gratis, och det kommer vi nog att kunna göra förr eller senare.
Var smartare än ComHem; think outside the box!

Svara med citat