Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Är pirat-tittandet ett så stort och utbrett problem ?

Är pirat-tittandet ett så stort och utbrett problem ?

Jag har funderat på en sak. Är verkligen pirat-tittandet är så stort och utbrett problem (för tv-bolagen alltså) att dom lägger ner en massa tid och pengar på att byta system? De flesta personer som har digital-tv hemma är väl vanliga abbonenter, eller?

Visst, det finns ju ingen annan förklarig så jag antar att det måste vara så det ligger till men jag kan inte låta bli att undra.

Edit av rejj: gamla rubriken ändrad till en lite mer innehållsrik, ny rubrik

chipwreck
    Gäst
    Bevisligen så är det väl det, annars skulle de väl inte satsa stora pengar på att förhindra piratandet?

Problemet är väl det att det finns folk/firmor som säljer piratkort och därmed stjäl pengar för de bolagen som levererar tv över kabel och eller barabol.

Iofs. så kan man ju säga att även vi som gör våra egna p-kort stjäl men jag är övertygad om att bolagen inte skulle satsa så hårt på att döda piratandet om de kommersiella piraterna inte fanns.

/ chipwreck

jag tror iofs att det har gått mycket prestige i det hela skulle dom sänka avgiften till säg 100:- i mån så tror jag att dom skulle få igen alla kunder som kör med piratkort men som det alltid har varit och verkar att förbli så är det bättre att gynna några arbetslösa släktingar och pumpa in 100.000 tals kronor på att få ner piratkortsverksamheten istället för att erbjuda ett attraktivt pris,men det är ju så med svågerpolitik.

Tomma tunnor skramlar mest (så sant som det var sagt.)

Du har så fel som man kan ha i ett avseende, det är den publika marknaden som är det stora hotet mot bolagen, TÄNK lite, T.ex. 2000(?) pirat-tittare som har köpt ett Pentacard el. 200000 som tittar "gratis" med publika filer...
    Vilket tror DU gör störst avbräck i ett bolags kassa?

Dreamcard fanns & fick vara ifred i över 3 år, sen kom det publika filer & CD reagerade omedelbart, det är INTE dom kommersiella hackarna som gör att bolagen sätter in motåtgärder, det sker först när filer blir publika.

Citat Ursprungligen postat av chipwreck
    Bevisligen så är det väl det, annars skulle de väl inte satsa stora pengar på att förhindra piratandet?

Problemet är väl det att det finns folk/firmor som säljer piratkort och därmed stjäl pengar för de bolagen som levererar tv över kabel och eller barabol.

Iofs. så kan man ju säga att även vi som gör våra egna p-kort stjäl men jag är övertygad om att bolagen inte skulle satsa så hårt på att döda piratandet om de kommersiella piraterna inte fanns.

/ chipwreck

chipwreck
    Gäst
    Det kan ju mycket väl vara så att jag är ute och cyklar men jag har fått den uppfattningen att det är fler som har köpta piratkort än hemmagjorda piratkort.
    Är ju ganska så svårt att veta eftersom http://www.scb.se/ inte lär ha någon statistik att tala om i just det här fallet.
    Jag baserar min uppfattning på att det är lättare att köpa ett färdig p-kort än att skaffa sig brännare, kort och kunskap.
    Man ska ju vara lite entusiast för att hålla på.

/ chipwreck

Jodå, nog är du ute & cyklar fortfarande, köpta piratkort ÄR hemmagjorda piratkort.
    Man behöver inte vara entusiast för att hålla på, det räcker med att man vill tjäna svarta pengar & ha ett medelmåttigt IQ, det krävs inte mer än så, plus ett par timmar på t.ex. en sida som denna så kan man tillräckligt för att göra egna kort...

Det kan ju mycket väl vara så att jag är ute och cyklar men jag har fått den uppfattningen att det är fler som har köpta piratkort än hemmagjorda piratkort.
    Är ju ganska så svårt att veta eftersom http://www.scb.se/ inte lär ha någon statistik att tala om i just det här fallet.
    Jag baserar min uppfattning på att det är lättare att köpa ett färdig p-kort än att skaffa sig brännare, kort och kunskap.
    Man ska ju vara lite entusiast för att hålla på.

/ chipwreck

chipwreck
    Gäst
    Det är det som jag kallar för komersiella pirater.
    De som kränger kort gör i mina ögon större skada än nisse/kalle/whatever som sitter hemma på kammaren med sin mp3.5.

/ chipwreck

De som kränger kort gör i mina ögon större skada än nisse/kalle/whatever som sitter hemma på kammaren med sin mp3.5.

/ chipwreck
    Håller med dig där. :P

Dags att sluta cykla ;-)

"Hem-brännarna" är inga kommersiella pirater i ordets bemärkelse, det är först när filer blir publika som bolagen börjar blöda, dom skiter fullständig om du gör ditt kort själv el. om du köper det av din granne, poängen är att det blir tillgängligt för ALLA.

Kommersiella pirater är dom som hackar olika system/kort för att sedan sälja dyra kort som knappast når en större marknad. Jag skrev det förut & jag skriver det igen, TÄNK lite, T.ex. 2000(?) pirat-tittare som har köpt ett Pentacard el. 200,000 som tittar "gratis" med publika filer...
    Vilket tror DU gör störst avbräck i ett bolags kassa?

Det ÄR inte dom kommersiella piraterna som hotar bolagen, det är först när den stora "grå massan" kan göra allt själva som dom börjar kämpa emot, det första hacket på Conax var Dreamcard, det kortet/hacket fick vara i fred i mer än 3 år, det var först när det kom ut publika filer & kreti & pleti kunde titta på kanalerna gratis som motåtgärden kom, precis som den återigen kommer att komma, snabbare än ni tror.

Blanda för fan inte ihop begreppen "kommersiella pirater" med "guldkortskrängare", guldkortskrängare & hem-brännare (el. som du besrev det, entusiaster) är samma folk, bolagen skiter totalt i om du bränner till dig själv eller till din svärmor, poängen är att ALLA kan om de vill/har tid/intresse, har man själv noll intresse i det här så köper man bara av sin granne/jobbarkompis Etc. Saken är, att så fort hacken blir publika så börjar bolagen att oroa sig, då vet de att spridningen blir enorm.

/ chipwreck

Re: Tomma tunnor skramlar mest (så sant som det var sagt.)

Citat Ursprungligen postat av Xanoc
    ... TÄNK lite, T.ex. 2000(?) pirat-tittare som har köpt ett Pentacard el. 200000 som tittar "gratis" med publika filer ...
    Är vi verkligen SÅ många?

Liknande ämnen

1. Stort HJÄLP
    Av wessa i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 14:59
  2. Ett stort ftp problem !!!!
    Av Toyen i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 21:57
  3. Stort TACK........
    Av lacrits68 i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 10:49
  4. Stort ?
    Av unmusic i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 06:26
  5. Hur stort funcard ??
    Av flower75 i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-25, 16:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss