Typ alla....Ursprungligen postat av Polisen
![]()
Typ alla....Ursprungligen postat av Polisen
![]()
Att pinga en dator är att se om det finns kontakt till omvärlden!
Och man ser förstås vilken hastiget man har till host datorn!
Så förstå att det är fullt möjligt att se hur mång bits/s man har
man skickar 32 och får en tid det är ju bara att räkna ut vilken hastiget
man har!
Rätta mej om jag har fel!
/JC
Jag har BBB (fiber) och fick följande svar när jag pingade
Pinging www.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=11ms TTL=246
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=11ms TTL=246
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=11ms TTL=246
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=11ms TTL=246
Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 11ms, Maximum = 11ms, Average = 11ms
Jag sitter bakom server, vilket försämrar pingen något tyvärr :-(
La verdad es la verdad
Att pinga en dator är verkligen inget bra sätt att kontrollera sin hastighet.Ursprungligen postat av janneboy
Exempel.
Jag pingade www.sunet.se
64 bytes from www.sunet.se (192.36.125.18) : icmp_seq=0 ttl=245 time=96.2 ms
64 bytes from www.sunet.se (192.36.125.18) : icmp_seq=1 ttl=245 time=78.0 ms
64 bytes from www.sunet.se (192.36.125.18) : icmp_seq=2 ttl=245 time=108 ms
För enkelhetens skull säger vi ett snitt på 100ms.
Eftersom tiden man får är round-trip-time, det vill säga tiden det tar för ett paket att gå från mig, till mottagaren och tillbaka igen, räknar vi (för enkelhetens skull) halva tiden.
Dvs 64 bytes på 50 ms.
Detta skulle på en sekund ge 64x20= 1280 bytes/sekund (1,2Kbytes/s)
När jag direkt efter det startar en download från sunet's ftp, får jag hastihgeten 150Kbytes/s
Det är ju en viss skillnad....
Vill man kolla sin bandbredden går det ju alltid bra att använda tptest
www.tptest.se
danne.a
Det jag är intresserad av är just pingen. Och att pinga sunet är enligt min egen erfarenhet som gamer väldigt precis då jag sedan överför samma siffror till spelets verkliga ping.
Alltså att dela på mitten går inte ihop riktigt.
bandbreddan har faktiskt lite med pingen att göra.
har du 100Mbit så kan du få svar snabbare är vad en 10Mbit klarar.
men visst, det har väldigt lite med bandbredd att göra.
men tänk er en frisk o kry 1Gbit lina,
och ett stackars isdn modem.. skulle 1gbit linan pinga andra änden så kommer den få ett snabbare svar än vad isnd modemet skulle klara![]()
Är medveten om att pingen är intressant vid onlilne-spel.Ursprungligen postat av offndr
Tyvärr är inte internet via kabel-tv den optimala förutsättningen för snabba pingsvar,
det har i princip alltid variti så och kommer förmodligen alltid att vara så.
Det beror på att tekniken som används inte alls fungerar som t ex ethernet, där varje nod
i princip kan prata när den vill. I ett kabel-tv nät måste kabelmodemet vänta på sin tur innan
det kan skicka sitt data.
/Danne