hej undrar om någon vet om det är riskabelt med public ip om man ska ladda ner på filbytar sidorna?
jag har public och min leverantör kan bara erbjuda det.
kan man fixa till själv på något vis så att det blir nattad ip
förutom router
hej undrar om någon vet om det är riskabelt med public ip om man ska ladda ner på filbytar sidorna?
jag har public och min leverantör kan bara erbjuda det.
kan man fixa till själv på något vis så att det blir nattad ip
förutom router
Hmm förstår inte vad du menar med Public IP.
Det finns olika typer av IP adresser: Externa, Interna och Statiska, Dynamiska.
Interna: Det får du mellan exempelvis en router och en dator. (ex. 192.168.0.56)
Externa: Så som alla ute på internet ser ditt ip. (ex 213.265.123.12).
Skillanderna mellan statiska och dynamiska är att den förstnämna är en fast ip, som aldrig byts. medan den andra byts lite då och då.
Så jag förstår inte riktigt Public IP frågan.. menar du externa ipt?
jag menar att alla har samma nummer från en och samma leverantör
( nattad ip) public menar jag ett nytt nummer varje gång( lätt att spåra)
mot att man gömmer sig i hop med flera andra med samma nummer.
Då måste det vara ganska riskabelt att ladda från filbytarsidorna om
ip nummret är public eller??? :roll:
Dynamiskt-ip menar du alltså med Public IP.
Byter du ip hela tiden så äre väl svårt att spåra dig?
Förstår inte vad det är som är farligt? Det e ju inte olagligt.
I grund och botten spelar statisk eller dynamisk IP ingen roll
Alla ISP åliggs att logga användningen genom att bokföra MAC adressen (fysisa adress). Vilken typ av fildelning använder du? Alla typer är ju inte riskabla då krav på utdelat material ej alltid förekommer.
Annars så går det ju att dela ut legitima saker fast sk filmbytare skulle nog inte gilla dej då.
Risken är liten då antalet användare är stort 8)
Men inte obefintlig :?
Jag förstår det som du vill ha en privat address mot leverantören, och sedan att han gör en adressöversättning där din address göms bakom en publik som ni är flera att dela på. (s.k. Port Address Translation, PAT)
Det är ju upp till leverantören om han vill tillhandahålla det, men jag vet ingen som gör det. Vet heller ingen som skulle vilja vara kund där eftersom man inte kan ha några servertjänster alls då...(ska ni slåss om vilka portar som ska gå till vilken kund? Hehe)
tänkte använda dc++. ok? :roll:
Ska du syssla med filbytnings program ska du hitta något som stödjer ssl-kryptering... Jag vet dock inte vilka feldelnings program som stödjer detta då jag aldrig använder sånt... Jag tror dock att en rad text i Google's sökfält och ett tryck på SÖK kan hjälpa till![]()
Alla frågor/problem som ni har angående servern kan ni ställa till mig via pm. Övriga frågor ska ställas i forumet under respektive avdelning.