Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Nedgradera 9802S

doctorx
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av stigrolf
    Citat Ursprungligen postat av husmor
    Hade visst fel (nästan).
    Fann detta på Nokias hemsida:
    "Kan jag gå tillbaka från mjukvara SC5.0 (med stöd för NDS VideoGuard) till den tidigare
    mjukvaran SC4.0 (med stöd för Viaccess)?
    Det enda sättet att gå tillbaka till SC4.0 är via en av Nokia auktoriserad serviceverkstad. Viaccess S.A
    tillåter inte elektronisk distribution av mjukvaror för produkter licensierade med Viaccess-teknik. Kontakta
    Viasats kundtjänst för mer information."

Du måste med andra ord betala för det då.

http://www.nokia.se/support/digitalt..._MM_9802_S.pdf
    pratade med en av de firmor som jag känner till om detta med nedgradering. svaret var detta:

Har Nokia uppgraderat din mottagare medans du haft autouppdate igång och inte har nåt "abbonemang" hos dom så är det egenmäktigt förfarande. För lek med följande tanke: Du har din mottagare hemma nu för att se svt europa, och när du far till din stuga som tex ligger i spanien så tar du den dit. svt europa sänder nämligen bara via viaaccess och när den nya programvaran kommit in så funkar ju inte detta. Tag kontakt med viasat och berätta problemet, dom är så gott som piskade att skicka dig till anova i krisitnehamn för en gratis nedgradering.

Nu vet jag inte om det funkar i praktiken, men rent logiskt så har ju människan rätt i det han säger. Abbonerar man inte på viasat och ser annat med sin dekoder och dom sen förstör det så ska det återsttällas, annars skulle man rent teoretiskt kunna stämma dom.

Han kunde heller inte nedgradera min 9802 eftersom att han inte hade 4.0 hemma, den är inte släppt då viasat inte tillåter andra att handhålla den.

Är det nån som vet var man får tag i den så är jag mer än tacksam, för då ska jag se viasat ett tag till
    Inte riktigt såhär. Nokia 9802s är en Viasat box och är säljs därmed bara i anknytning till viasat abb. Om man läser det finstilta i viasats allmänna villkor (även officiellt kännetecknat som Avtal) så står det under punkt 12 (sattelitmottagare) att boxen har en funktion som automatiskt uppdaterar sig själv. Nokia 9802S däremot måste man uppdatera självmant till skillnad från Nokia 220 och Nokia 9780.

så du kan inte direkt stämma någon eftersom boxen har en inbyggd funktion som gör att när viasat eller nokia har en ny mjukvara tillgänglig så "ska" boxen uppdateras med den. Det som du som konsument har köpt på egen begäran, rent juridiskt sett. Samt att om du har en 9902 eller 9802 så har du själv gått in och uppdaterad den.

Det är dåm mutagare Som har haft mjukvare version SC3,0 eller äldre som har blivit aotåmatisk uppgraderade ock hadde haft automatisk upgraderig PÅ. At dåm inte fick version SC4,0 var skolle ha varit valmöilighet beror på at nokia bytte en annan frekvens i satelliten.
    Infinity USB Phoenix Mll Titaniom OS1,06 Gold Foncard 70cm Thor Sirios Hortibirt Astra
    Humax VACI-5350 Dreambox DM 7000s

doctorx
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pena
    Det är dåm mutagare Som har haft mjukvare version SC3,0 eller äldre som har blivit aotåmatisk uppgraderade ock hadde haft automatisk upgraderig PÅ. At dåm inte fick version SC4,0 var skolle ha varit valmöilighet beror på at nokia bytte en annan frekvens i satelliten.
    Njae...Nokia lade ut en mjukvara på Thor sateliten för senaste versionen av Viaccess (SC4.x finns även SC 4.5 i vissa extrema fall) medan den senaste godkända ViaSat mjukvaran är SC 3.X och rent generellt så är det stora problem att få ner VG mjukvaran (SC5.0) om du har SC4.X så om man har SC 4.X ska man vara lyckligt skattad för det råder tydligen en bugg i 4.0 som gör att man inte får ner VG från Sirius satteliten.

I övrigt så är det bara trycka på Exit när den blåa skylten dyker upp (är ändå bara en onödig applikation) för att få bort den (som någon skrivit ovan). Rent tekniskt är det bara att ignorera meddelandet till den dagen då du vill/absolut måste uppgradera till VG för att få bild på Viasat igen.

I dagslägen är det 14Maj som Viasat släcker analoga sändningarna och mitten av Juni (så vitt jag vet, inget fastslaget datum) tills Viasat helt släcker sina Viaccess sändningar.

för att klargöra diskussionten lite:
    Nokia 9780 är äldsta modellen, uppgraderar sig automatiskt oavsett om du står i stand-by eller inte. Den börjar uppgraderingen 4 timmar efter senaste knapptryckning på boxen.

Nokia 9902 och 9802:
    SC 1.0 -> Problem att uppgradera till VG rent allmänt, för gammal mjukvara för att få ner VG utan stora krångel. Oftast får man slita ut en eller flera LNB, ställa in boxen på enbart Sirius och bara ha 1 LNB inkopplad för att få ner VG.

SC 2.0 -> SC3.0 i vissa fall automatiskt om man har automatiskt nerladdning påslagen, standardinställningen i dessa boxar är manuell så har du inte rört någon inställning så uppgraderas inte boxen utan knapptryckningar.

SC4.0 Nokias senaste version för Viaccess, finns även en 4.5 i vissa boxar. Buggig då du i över 50% av fallen inte får ner VG från Sirius eftersom det ligger en bugg som inte låter boxen dra ner en mjukvara från någon annan sattelit än Thor satteliten.

Enligt Viasat själva så kommer VG ligga på Thor från och med 10:e Maj klockan 12:00 på dagen, så det är dags att vara lite uppmärksamma nu om ni har SC 4.0 .

vill du försäkra dig om att du ABSOLUT inte får ner VG mjukvaran så är det bara att ställa in din box på att ha 4 LNB och bara koppla in dem du använder i boxen så bör du inte alls få ner VG.

Har du en motorstyrd parabol får du garanterat inte ner mjukvaran utan en Force Download på boxen (9902 och 9802), ViaSat hänvisar till Teknisk support för alla med 4LNB och Motorstyrda paraboler.

Nåja, lite ska det väl underlätta iaf =]

stigrolf
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av doctorx
    Hade visst fel (nästan).
    "Kan jag gå tillbaka från mjukvara SC5.0 (med stöd för NDS VideoGuard) till den tidigare
    Det enda sättet att gå tillbaka till SC4.0 är via en av Nokia auktoriserad serviceverkstad. Viaccess S.A
    tillåter inte elektronisk distribution av mjukvaror för produkter licensierade med Viaccess-teknik. Kontakta

pratade med en av de firmor som jag känner till om detta med nedgradering. svaret var detta:

Har Nokia uppgraderat din mottagare medans du haft autouppdate igång och inte har nåt "abbonemang" hos dom så är det egenmäktigt förfarande. För lek med följande tanke: Du har din mottagare hemma nu för att se svt europa, och när du far till din stuga som tex ligger i spanien så tar du den dit. svt europa sänder nämligen bara via viaaccess och när den nya programvaran kommit in så funkar ju inte detta. Tag kontakt med viasat och berätta problemet, dom är så gott som piskade att skicka dig till anova i krisitnehamn för en gratis nedgradering.

Nu vet jag inte om det funkar i praktiken, men rent logiskt så har ju människan rätt i det han säger. Abbonerar man inte på viasat och ser annat med sin dekoder och dom sen förstör det så ska det återsttällas, annars skulle man rent teoretiskt kunna stämma dom.

Han kunde heller inte nedgradera min 9802 eftersom att han inte hade 4.0 hemma, den är inte släppt då viasat inte tillåter andra att handhålla den.

Är det nån som vet var man får tag i den så är jag mer än tacksam, för då ska jag se viasat ett tag till
    Inte riktigt såhär. Nokia 9802s är en Viasat box och är säljs därmed bara i anknytning till viasat abb. Om man läser det finstilta i viasats allmänna villkor (även officiellt kännetecknat som Avtal) så står det under punkt 12 (sattelitmottagare) att boxen har en funktion som automatiskt uppdaterar sig själv. Nokia 9802S däremot måste man uppdatera självmant till skillnad från Nokia 220 och Nokia 9780.

så du kan inte direkt stämma någon eftersom boxen har en inbyggd funktion som gör att när viasat eller nokia har en ny mjukvara tillgänglig så "ska" boxen uppdateras med den. Det som du som konsument har köpt på egen begäran, rent juridiskt sett. Samt att om du har en 9902 eller 9802 så har du själv gått in och uppdaterad den.
    Ok det där med avtal är inte min starka sida, han jag pratade med sa att efter man avsagt sig viasat så är apparaten din och du får göra vad du vill med den. Autoupdate har väl nån i min rara familj redan gjort då för min bild dog som på beställning. Jo och när du sen äger mottagaren och vill ha bara svt europa så ska ju ingen kunna sabba det, fast deti detta fall då bara kan beröra 9780 och inte nyare. Tackar för tillrättavisningen, det där med avtal det kan man tända brasor med, och samma med instruktionsböcker. Det är ju mycke roligare att knappa för att se vad som händer

doctorx
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av doctorx
    Hade visst fel (nästan).

Ok det där med avtal är inte min starka sida, han jag pratade med sa att efter man avsagt sig viasat så är apparaten din och du får göra vad du vill med den. Autoupdate har väl nån i min rara familj redan gjort då för min bild dog som på beställning. Jo och när du sen äger mottagaren och vill ha bara svt europa så ska ju ingen kunna sabba det, fast deti detta fall då bara kan beröra 9780 och inte nyare. Tackar för tillrättavisningen, det där med avtal det kan man tända brasor med, och samma med instruktionsböcker. Det är ju mycke roligare att knappa för att se vad som händer
    håller helt klart med om brasorna . Det är helt korrekt att det är du som konsument som äger boxen eftersom du inte hyr din box från ViaSat. Problemet i frågan är att boxen är låst till viasat eller fria kanaler och en funktion i produkten, som man köpt på egen begäran, är att den uppdaterar sig själv.

anledningen till detta är för att det är Viasat som tillhandahåller mjukvaran i boxen och när det finns en ny har dem all rätt att uppdatera sina produkter, även om det så i vissa fall försvinner "föredelar" med boxen. Tex att SVT Europa försvinner.

Boxen är din men viasat och nokia gör mjukvaran till boxen och dem har all rätt, juridiskt sett, att uppgradera den i din box pga att det är en funktion i alla viasat boxar (då framförallt nokia 9780). Värt att veta är att har du fått ner SC 4.0 till en Nokia 9802 så har du en icke godkänt mjukvara från Viasat eftersom den bara finns på Thor sateliten, Nokia har utvecklat en mjukvara där utan att meddela ViaSat som inte är godkänd. så händer något med någon box som har SC 4.0 så försvinner till och med Garantin om den är köpt från ViaSat.

det kanske klargör lite . Ska försöka rota rätt på en direktlänk till deras sattelitmottagaravtal så kan man diskutera kring det sedan =].

Edit: är en jäkla PDF fil, om du är intresserad av den så skicka ett pm så kan jag skicka till dig, ligger långt som fanken ner på viasats hemsida och ingen direktlänk.

Min mottagare nedgraderade sig själv en gång.

Jag har en Nokia 9802s, och en gång när jag uppdaterade kanaler blev minnet fullt. Boxen hängde sig totalt och när jag startade om den så hade den bytt tillbaka till den ursprungliga programversionen. Det verkar alltså som det finns någon "fast ursprunglig" programversion som sedan uppdateras lite mjukare. Kanske något man kunde provocera fram för att återgå till tidigare version?

Senad77
    Gäst
    Hej !

Jag har en Nokia 9802 S utan abb.Jag har använt bara p-kort.
    Det går inte att kolla längre på mina kanaler....Varför?
    Jag har gjort allt liksom...tog ut sladden 1 min o så...uppdaterat.
    Men det vill inte funka...Tackar i förhand om det går att få den igång.

Kålla på själkåntrol tror at detvar vilket mjukvara du har i motagaren om det är 5,0 då är det kört med Viasat P--K
    Infinity USB Phoenix Mll Titaniom OS1,06 Gold Foncard 70cm Thor Sirios Hortibirt Astra
    Humax VACI-5350 Dreambox DM 7000s

Liknande ämnen

1. Nedgradera en 9802s från NDS till gamla viaccses, går det?
    Av Dizzy_dan i forum Övriga mottagare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-22, 16:18
  2. nedgradera Nokia 9780 till Viaccess
    Av multibengan i forum Viasat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 19:09
  3. Nedgradera f/w i Nokia 9802s
    Av frav i forum Övriga mottagare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-05-03, 20:22
  4. 9802s
    Av west ham i forum Viasat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-17, 15:01
  5. 9802s
    Av sören i forum Viasat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-16, 15:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss