Citat Ursprungligen postat av stigrolf
Citat Ursprungligen postat av husmor
Hade visst fel (nästan).
Fann detta på Nokias hemsida:
"Kan jag gå tillbaka från mjukvara SC5.0 (med stöd för NDS VideoGuard) till den tidigare
mjukvaran SC4.0 (med stöd för Viaccess)?
Det enda sättet att gå tillbaka till SC4.0 är via en av Nokia auktoriserad serviceverkstad. Viaccess S.A
tillåter inte elektronisk distribution av mjukvaror för produkter licensierade med Viaccess-teknik. Kontakta
Viasats kundtjänst för mer information."

Du måste med andra ord betala för det då.

http://www.nokia.se/support/digitalt..._MM_9802_S.pdf
pratade med en av de firmor som jag känner till om detta med nedgradering. svaret var detta:

Har Nokia uppgraderat din mottagare medans du haft autouppdate igång och inte har nåt "abbonemang" hos dom så är det egenmäktigt förfarande. För lek med följande tanke: Du har din mottagare hemma nu för att se svt europa, och när du far till din stuga som tex ligger i spanien så tar du den dit. svt europa sänder nämligen bara via viaaccess och när den nya programvaran kommit in så funkar ju inte detta. Tag kontakt med viasat och berätta problemet, dom är så gott som piskade att skicka dig till anova i krisitnehamn för en gratis nedgradering.

Nu vet jag inte om det funkar i praktiken, men rent logiskt så har ju människan rätt i det han säger. Abbonerar man inte på viasat och ser annat med sin dekoder och dom sen förstör det så ska det återsttällas, annars skulle man rent teoretiskt kunna stämma dom.

Han kunde heller inte nedgradera min 9802 eftersom att han inte hade 4.0 hemma, den är inte släppt då viasat inte tillåter andra att handhålla den.

Är det nån som vet var man får tag i den så är jag mer än tacksam, för då ska jag se viasat ett tag till
Inte riktigt såhär. Nokia 9802s är en Viasat box och är säljs därmed bara i anknytning till viasat abb. Om man läser det finstilta i viasats allmänna villkor (även officiellt kännetecknat som Avtal) så står det under punkt 12 (sattelitmottagare) att boxen har en funktion som automatiskt uppdaterar sig själv. Nokia 9802S däremot måste man uppdatera självmant till skillnad från Nokia 220 och Nokia 9780.

så du kan inte direkt stämma någon eftersom boxen har en inbyggd funktion som gör att när viasat eller nokia har en ny mjukvara tillgänglig så "ska" boxen uppdateras med den. Det som du som konsument har köpt på egen begäran, rent juridiskt sett. Samt att om du har en 9902 eller 9802 så har du själv gått in och uppdaterad den.