hm,
jag har läst forum i många år och tycker detta är ganska enkelt. Alla forum har ett antal regler och det står skaparna av forum fritt att definiera dessa. Medlemmarna i forumet får sen välja; vill man vara med och följa regler eller inte? enkelt, eller hur?
t.ex. om jag lägger upp ett forum som skall handla om, säg Abba, och folk hela tiden skriver om Metallica så anser jag att jag kan ta bort inlägg som handlar om Metallica. Dvs. om detta forum skall handla om fakta (alltså Abba) och inte rykten (alltså Metallica) så står det skaparna av forumet fritt att ta bort trådar om rykten.
Folk som gärna vill skriva om "Metallica" kan ju då skapa ett eget forum, eller hur?
Jag är ingen expert på kort, nasare eller liknande men någonting säger mig att om en fungerande lösning kommer ut så LÄR vi höra talas om det.
Samtidigt kan man kanske frågasätta all tid man lägger på att skriva om rykten etc., det kostar ju också pengar på sätt och vis.
Det får mig att tänka på en polare som var desperat efter en dvdrip divx film. Han letade överallt och frågade alla, tillslut sa han i en irc kanal "jag kan betala om någon fixar den för mig" varvid någon replikerade "varför går du inte och köper dvdn då?"