Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Jag blir vansinnig

En harmonisering är på gång. om jag inte minns helt fel så är det TV4 som har mest problem med att harmonisera nivån mellan Reklam/Program. Detta beror på att en del av deras reklam sänds från deras lokala stationer. Någon harmonisering mellan kanalerna tror jag inte är på g. Men skaffa en tv med möjlighet att ställa in ljudet speciellt för varje kanal så löser du dom problemen.

Citat Ursprungligen postat av Ripleyonline
    En harmonisering är på gång. om jag inte minns helt fel så är det TV4 som har mest problem med att harmonisera nivån mellan Reklam/Program. Detta beror på att en del av deras reklam sänds från deras lokala stationer. Någon harmonisering mellan kanalerna tror jag inte är på g. Men skaffa en tv med möjlighet att ställa in ljudet speciellt för varje kanal så löser du dom problemen.
    Problemet är att jag kör allt ljud via min förstärkare.

Jag börjar dock fundera på om man inte borde kunna ställa in ljudet individuellt på en TV för 60.000 :?

En harmonisering mellan kanaler skall egentligen inte behövas. Det finns en standardnivå, som uppenbarligen inte följs. På radiosändingar verkar de vara bättre på att hålla en default rekommenderad nivå.
    Hur svårt är det att ställa in ett riktlinjevärde på utrustning värd x antal miljoner kronor.

Annars så finns det många TV-apparater som har en sk limiter, dvs en funktion som automatiskt anpassar ljudvolymen till den volym man i förväg valt! Enda negativa jag märkt med detta är att kvalitén försämras något!

Det går faktiskt att göra något åt det här själv. Jag håller med om att operatörerna borde normalisera ljudnivån, men om inte de gör det så kan man göra på följande sätt:

Skaffa en sånhär (eller motsvarande):

http://www.behringer.com/MDX4600/index.cfm?lang=ENG

Kostar ungefär 1600 pix. Går säkert att hitta begagnad för hälften.

Det är en kombinerad expander/gate/limiter/kompressor, fyra kanaler. Du behöver nog bara två egentligen. Med en sådan har du FULL kontroll över ljudnivån som går in i ditt slutsteg, och dessutom kan du ta bort lågnivåbrum (det är det gaten gör).

Visst kan det kännas lite dyrt, men sen behöver man aldrig mer oroa sig för sånt här.

DISCLAIMER: Jag har inte provat själv, men jag har använt såna här apparater i andra sammanhang, företrädelsevis för livemusik.

Jo, jag gör musik själv så jag har lite prylar som kan passa för ändamålet.
    Det är ju dock inte direkt meningen att jag skall behöva koppla in studioutrustning för att kolla på TV under normala förhållanden :lol:

Citat Ursprungligen postat av frejac
    Och ändå är de rena drömmen mot kabelvision
    Har haft mycket avbrott i mina tjänster från comhem hitills detta år... Nu är jag trött på deras usla support, och okunniga personal.... Var utan internet ytterligare en hel vecka här, naturligtvis när man skulle betala räkningar....

Ville ha en rättvis kompensation för extra kostnader, men dom var för snåla. Vi betalar runt 700 spänn per månad för IC8000 å digitaltv, men det värdesätter dom jävlarna inte heller. Hotade med att byta operatör, och då tyckte dom att jag skulle göra det om jag är missnöjd. Det enda jag ville var att få en månad gratis Internet, p.g.a. fick en massa problem med alla betala räkningarna i tid.....

Sagt och gjort, nu har jag köpt en parabol för 99 kr med nästan samma kanaler som jag hade på comhems skitbox..... Det abbonemanget kostar 99 spänn per månad. Sedan tecknade jag ett ADSL-abb med berdbandsbolaget på 10mbit istället för 8.... för en 50 lapp billigare.....

Kostnaden spelar egentligen ingen roll.... Jag blir bara så jävla sur på suporten och snålheten hos comhem......

MÅ DOM BRINNA I HELVETET!!!!!!!!!

Utmärkt ventilering Pytten... så skall det låta :lol: :lol:

ljudet på tv4 har inte ComHem något med att göra, utan de är TV4 som styr de...likadant på boxer och analoga

Citat Ursprungligen postat av Stimo
    ljudet på tv4 har inte ComHem något med att göra, utan de är TV4 som styr de...likadant på boxer och analoga
    Dock så är det ComHem man klagar till om problemet och inte TV4, varvid man tycker att ComHem borde kräva aningen mer av de kanaler som sänder genom dem.

Så man kan återigen klaga på ComHem i detta fallet. Det är ju ändå ComHem som i första led betalas för kabel-tvn.

Är man inställd på att man måste gnälla på ComHem så visst då kan man göra de. ComHem har ett avtal att dom ska sända vad TV4 skicka till dom oförändrat. Tror du verkligen ComHem skulle ta och avstå de avtalet för att dom har högre ljudnivå? Inte går TV4 och ändrar sin sändning bara för att ComHem kanske skulle vilja de.

//Stimo

Liknande ämnen

1. TV 3 och TV6 blir digitala
    Av toks i forum Com Hem
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 21:11
  2. Dragon blir T-Rex
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 15:16
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 02:02
  4. Jag blir tokig !
    Av LuddeUa i forum Canal Digital
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-22, 13:58
  5. Det blir svart!
    Av Lennart Klaver i forum Viasat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-02-16, 17:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss