Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Digitaltv Box eller Dator -Hjälp!

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    MrBlue, tänk också på att det numera finns CAM moduler som passar till Comhems system att köpa, det kan utöka utbudet och valmöjligheter bland de boxar som finns.

Då måste man iofs använda CAM modulen men den är inte så dyr att köpa i jämförelse med att hitta en box som klarar av de funktioner man önskar.

Medlem
    Reg.datum
    Nov 2008
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    MrBlue, tänk också på att det numera finns CAM moduler som passar till Comhems system att köpa, det kan utöka utbudet och valmöjligheter bland de boxar som finns.

Då måste man iofs använda CAM modulen men den är inte så dyr att köpa i jämförelse med att hitta en box som klarar av de funktioner man önskar.
    Kan du utveckla ditt svar lite, jag är inte säker på att jag riktigt hänger med, är rätt ny på detta med CI och CA moduler. Tills dess kan jag skriva hur jag förstått det. Som det verkar finns det åtminstone tre standards till att börja med DVB-T För marksänd digitaltv, DVB-C för digitaltv via Kabelnätet och DVB-S för satellitsystem, sen verkar det finnas hybrider. Digitalboxarna är alla anpassade för ett specifikt system, så kommer man hem med en DVB-T box till sitt DVB-C system så kommer inget att fungera. Sen CI interface det finns till alla boxar där man kan ansluta en CA modul, exempelvis tvapparater, tvkort och boxar utan inbyggd CAM. CI interfacet verkar följa samma standard oavsett produkt. CA moduler använder man för att dekryptera kanalinformation, det verkar finnas Conax, Viaccess och Alphacrypt. Det är för mig däremot lite otydligt om CA modulen kan så att säga konfigurera en digitalbox att använda antingen DVB-T,C eller S. Eller om det fortfarande är beroende av boxen. Kanske där hybridboxarna/korten kommer in. Kan tänka mig att de inbyggda digitalboxarna i TVapparaterna är av hybridtyp, men detta är lite för mig lite oklart. Har jag fattat rätt än så länge?

Om jag tolkar ditt svar så menar du att jag kan köpa vilken DVB-C box som helst som då saknar CA modul men har CI interface, sätta in en Conax CAM och sedan använda den som vilken annan ComHembox som helst. Ingen dum tanke, men då gissar jag att det finns en djungel av boxar därute, så vilken box ska man då satsa på, om man nu vill ha mer och bättre prestanda än ComHems egna boxar. Det är förståss subjektivt beroende på vem man frågar gissar jag. Till TV-kortet jag nu beställde köpte jag även en Conax CAM (gjort av Dilog), då TV-kortet har ett CI interface så den modulen har jag utifall en box blir aktuellt, om nu CA moduler är framtidssäkra och systemoberoende.

CA modulen är varken framtidssäker eller systemoberoende, det är en modul till varje krypteringssystem som gäller (nu tänker jag inte gå in på multicam moduler som tex dragon)
    Det som förmodligen svamlas om är att det finns en conax modul som möjliggör pairing, med det sagt så är det inte ens säkert att bolagen kommer att tillåta den mot HDTV möjligen mot SDTV om dom en dag bestämmer sig för att köra pairing på SDTV
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

Liknande ämnen

1. Hjälp med att spela in till linux dator
    Av eugen i forum Dreambox
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 13:53
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 22:15
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 17:54
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss