Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mythbuntu + nanostick T2 290e + dvb-c (comhem)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Jag har själv det kortet och har med viss möda fått det att fungera (ja nästan iaf).
    Egentligen är det inte konstruerat för att stödja DVB-C men demux-chipet har stöd för det så inofficiellt fungerar det ändå men inte som två separata adapters utan istället två frontends; /dev/dvb/frontend0 och /dev/dvb/frontend1.
    DVB-C är frontend1 och tvheadend har ej stöd för fler än 1 headend per adapter och således blir det problem.
    Löste det med ett enkelt fulhack där jag helt enkelt modifierade källkoden till att per default använda frontend1.
    Funkar, men inte särskilt rumsrent då det sabbar stödet för i princip alla andra kort.

Dock så är det nåt annat strul som sabbar mottagningen på muxar modulerade med QAM256. En teori på drivrutinsutvecklarnas mailinglista skulle det vara på grund av att hårdvaran inte riktigt är designad för att klara av DVB-C (nån slags trade-off för att få DVB-T2 att fungera).
    Däremot har jag testat kortet under windows och där fungerar det perfekt så det borde gå att lösa på något sätt.
    I senaste versionen av linuxdrivaren verkar man helt ha plockat bort stödet för DVB-C. Undersöker saken just nu....

Citat Ursprungligen postat av disco_stu Visa inlägg
    Jag har själv det kortet och har med viss möda fått det att fungera (ja nästan iaf).
    Egentligen är det inte konstruerat för att stödja DVB-C men demux-chipet har stöd för det så inofficiellt fungerar det ändå men inte som två separata adapters utan istället två frontends; /dev/dvb/frontend0 och /dev/dvb/frontend1.
    DVB-C är frontend1 och tvheadend har ej stöd för fler än 1 headend per adapter och således blir det problem.
    Löste det med ett enkelt fulhack där jag helt enkelt modifierade källkoden till att per default använda frontend1.
    Funkar, men inte särskilt rumsrent då det sabbar stödet för i princip alla andra kort.

Dock så är det nåt annat strul som sabbar mottagningen på muxar modulerade med QAM256. En teori på drivrutinsutvecklarnas mailinglista skulle det vara på grund av att hårdvaran inte riktigt är designad för att klara av DVB-C (nån slags trade-off för att få DVB-T2 att fungera).
    Däremot har jag testat kortet under windows och där fungerar det perfekt så det borde gå att lösa på något sätt.
    I senaste versionen av linuxdrivaren verkar man helt ha plockat bort stödet för DVB-C. Undersöker saken just nu....
    Nice med en som förstår hur linux fungerar
    Kan tänka mig att linux drivrutinerna krånglar när man försöker baka ihop DVB-T2 och DVB-C i en funktion(eller vad man ska kalla det när man delar upp det i två frontend och inte i två adaptrar), och borde vara mer komplext att skriva en sådan drivrutin.
    Angående demodulering av DVB-T2/T och DVB-C:
    Rent hårdvarumässigt/designmässigt så är design och layout av kretskortet densamma för DVB-T2/T och DVB-C. Ända skillnaden är hur signalen ska tolkas(demodulationen). Det är vad demodulator chippet gör. (Detta tv-kort använder Sony CXD2820R, vilker stöder demodulation av DVB-T/T2 och DVB-C). Hur smidigt skiftning mellan DVB-T/2 och DVB-C beror på hur bra/smart drivrutinen skrivits.

Vad jag tycker borde de skriva drivrutinen så att man antingen använder tv-kortet i DVB-T2/T läge eller DVB-C läge, i form av att det blir två adaptrar.

I windows finns det väl ej stöd för DVB-C för detta tv-kort!!??

Tycker inte linux ska dumpa DVB-C stödet. Linux ska vara bättre än Windows

Liknande ämnen

1. Dreambox DVB-C (comhem)
    Av Snorungen i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 18:58
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 13:30
  3. Mythbuntu 8.10 + opensascng
    Av Quazzi i forum HTPC
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 15:02
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 16:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss