Jag har inte 100% koll på detta. Men jag har varit med om fenomenet med utgråade kanaler när det varit missmatch mellan sat-beteckningarna i satellites.xml och kanallistan. Typexempel när man installerar en ny box (med en färsk image och satellites.xml) och sedan lägger på en gammal kanallista.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Ok. Han bör först testa få igång sitt andra LNB först. Inställningarna stämde nämligen inte då Diseqc var avstängd. Om det inte hjälper kan du nog ha rätt.
Ett extratips för Raskus är att skippa avancerat läge och bara ta Enkel Diseqc och sedan välja rätt satellitpositioner. Det går snabbare.
Kollade lite mer på detta nu.
I satellites.xml har du för varje satellit en beskrivande position, typ för Astra4.9E i min box:
anges alltså positionen "49".Kod:<sat name="Astra 4A/SES 5 (4.9E)" flags="0" position="49">
I lamedb filen har varje kanal en service id men också en hänvisning till satellit-positionen i tredje fältet från slutet:
Där står det alltså också "49".Kod:00310000:0010:0055 s 12130000:27500000:1:3:49:2:0
Får du missmatch mellan dessa två så blir kanalerna utgråade i kanallistan.
Tack för svaren, tacksam då detta problem konsumerar mig just nu.
Misstänker också problem med Satellites.xml, men var ligger logiken i att det faktiskt fungerar när jag direktkopplar förbi Diseqc-switchen?
Jag har testat med Satellites-filen som finns här i filarkivet.
Bara för att dubbelkolla, visst är det dessa satelliter som gäller?
Skärmklipp.JPG
Jag blev inte riktigt klok på bouqets-filerna.
En Thor-kanal ser ut så här:
Här skulle man ju kunna tro att "E08..." på något sätt motsvarade position 0.8W som Thor ligger på.Kod:#SERVICE 1:0:1:842:2B:46:E080000:0:0:0:
Men en Astra4.8E kanal ser ut så här:
I motsvarande position står det "310..."Kod:#SERVICE 1:0:1:5DE:1C:56:310000:0:0:0:
Så jag hittar ingen uppenbar koppling till satellitpositionen i bouqet-filen...