Jag har jobbat mycket med ssh-tunnlar och de är perfekta för att komma åt maskiner på andra nät och innanför brandväggar m.m. om det gäller kommando-åtkomst eller webif. I de fallen är ju inte datamängden så stor och det handlar om enstaka väl definierade portar.

Vad du vill göra är lite annorlunda. Du vill streama kopiösa mängder data med ett obskyrt protokoll som ingen vet hur det fungerar eller vilka portar det använder.

Jag utesluter inte att det kan gå att få det att fungera med vpn eller tunneling mellan DM800-boxarna. De är små Linux-maskiner som i teorin kan klara såna saker. I praktiken däremot är det osäkert om det går att få tag i de kernel-moduler som behövs för att sätta upp detta och om de relativt klena CPU:erna i boxarna orkar skyffla så mycket data. Det kan gå men det förutsätter nog att man gräver ner sig mer i såna lösningar än vad jag har gjort och experimenterar en hel del.

Det skulle förmodligen underlätta att skaffa två routrar som kan köra VPN mot varandra och ställa innanför operatörsroutrarna på resp. sida. Och sedan koppla ihop Dreamboxarna via dessa. Dock är denna typen av VPN-lösningar inget jag har någon personlig erfarenhet av så jag kan inte ge några exakta besked om hur det ska gå till.

Slutligen är det värt att tänka över så att man har den bandbredd som erfordras om du inte redan har gjort det.

En annan sak är att när jag googlade på detta så verkar det vara många som har övergett vtuner-lösningen för att istället köra partnerbox-plugin eller RemoteChannelStreamConverter plugin. Det kanske är värt att titta över dessa alternativ också.